Tags

Recentemente deparei-me com um artigo, sobre a influência dos media nas intenções de voto das pessoas. É daqueles assuntos que é sempre pertinente, mas dado o panorama político português actual, ainda é mais. No artigo diz o seguinte:

Citizens do not read candidate platforms. They rely on media reports of the candidates’ positions; and ultimately their voting decision is a function of the trust they deposit in a given candidate. Therefore, character, as portrayed in the media, becomes essential; because values — what matters most for the majority of people — are embodied in the persons of the candidates. Politicians are the faces of politics. If credibility, trust, and character become critical issues in deciding the political outcome, the destruction of credibility and character assassination become the most potent political weapons. Because all parties resort to it, all parties need to stockpile ammunition in this battle.

Pessoalmente tenho a minha opinião sobre os políticos, e quero acreditar que é bastante independente, mas uma coisa é certa, eu só sei aquilo que os media mostram e o que li em livros. Verdade seja dita, nunca li um programa eleitoral de nenhum partido. Acho que era preciso conhecer cada candidato pessoalmente para ter uma opinião 100% “pura”, livre de influências. Recomendo a leitura do artigo, o link está na citação.

PS: Escreve-se “media” ou “mídia”?😀 Ou escreve-se “media” e lê-se “mídia”? É que já vi a utilização das duas palavras nos “media” portugueses…

Communication, Power and Counter-power in the Network Society

Castells, M. 2007 Feb 8. Communication, Power and Counter-power in the Network Society. International Journal of Communication [Online] 1:1. Available: http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/46/35